Vòng bi cầu tiếp xúc góc chặn một hướng

VÒNG BI CẦU TIẾP XÚC GÓC CHẶN MỘT HƯỚNG

Vòng bi tiếp xúc góc đẩy chủ yếu được sử dụng làm giá đỡ trục vít lăn trong máy công cụ. Nó có giá đỡ trục và độ chính xác hành trình cao, cũng như mô men ma sát thấp.

Vòng bi tiếp xúc góc đẩy sử dụng thiết kế không thể tách rời, lồng được gia cố bằng sợi thủy tinh và nylon 66, chứa nhiều bi hơn, góc tiếp xúc 60°, các đặc điểm thiết kế này giúp tăng cường độ cứng dọc trục của vòng bi, do đó có thể thích ứng với việc điều chỉnh hướng trục và hướng kính.

Vòng bi tiếp xúc góc chặn chỉ có thể chịu được một hướng tải trọng dọc trục, nếu tải trọng của một vòng bi không đáp ứng được yêu cầu hoặc cần chịu được hai hướng tải trọng dọc trục thì phải lựa chọn nhóm vòng bi.

Hình dạng nhóm ổ trục

Nhóm ổ trục đã được lắp ráp trước khi xuất xưởng, chỉ cần nhóm ổ trục được cố định và siết chặt trước thì mỗi ổ trục đều có thể đạt được tải trọng định trước và phân bổ tải trọng tốt.

Dấu nhóm ổ trục

Để đảm bảo lắp đặt chính xác nhóm ổ trục, bề mặt của xi lanh ngoài của ổ trục có dấu “V”, và ổ trục

nhóm phải được lắp đặt theo trình tự đánh dấu “V” trong quá trình lắp đặt. Ngoài ra, ký hiệu “V” cũng chỉ ra hướng tác động của tải trọng dọc trục của nhóm ổ trục. Khi chịu tải trọng dọc trục hai chiều, cần xem xét hướng tải trọng dọc trục lớn hơn.

Kích thước

Vòng bi tiếp xúc góc đẩy có sẵn kích thước hệ mét và hệ Anh, kích thước hệ mét thuộc về loạt sản phẩm tiêu chuẩn. Kích thước của nó tuân thủ tiêu chuẩn quốc tế 1S015-1981 và vòng bi có kích thước inch được sản xuất để đáp ứng các yêu cầu đặc biệt. Khách hàng nên chọn loạt hệ mét làm lựa chọn đầu tiên.

Trợ cấp

Bất kỳ cặp đôi nào

Vòng bi tiếp xúc góc đẩy chủ yếu được lắp trên trục vít dẫn theo dạng nhóm. Vòng bi kết hợp tùy ý HRB có thể cung cấp cho bạn sự tiện lợi khi lắp ráp, vòng bi này được cung cấp theo một bộ duy nhất, có thể lắp ráp theo bất kỳ hình thức nào.

Tốc độ giới hạn

Tốc độ giới hạn được liệt kê trong bảng là giá trị đánh giá tốc độ giới hạn của một ổ trục đơn trong điều kiện bôi trơn bằng dầu và mỡ. Đối với nhóm ổ trục, tốc độ giới hạn của một ổ trục đơn được nhân với hệ số sau: hai tổ hợp ổ trục: 0,8; ba nhóm ổ trục: 0,65; bốn nhóm ổ trục: 0,5.

Ma sát

Vòng bi tiếp xúc góc đẩy có đặc điểm là ma sát thấp, mô men ma sát tổng của nhóm vòng bi đạt được bằng cách chồng một vòng bi duy nhất. Nhìn chung, mô men khởi động gấp đôi mô men làm việc.

Độ cứng trục và tải trước

Vòng bi tiếp xúc góc đẩy có độ cứng trục cao, không chỉ được xác định bởi thiết kế cấu trúc bên trong của vòng bi mà còn bởi tải trước khi lắp vòng bi. Tải trước của vòng bi khớp được chia thành ba loại: nhẹ (A), trung bình (B) và nặng (C), và mô-men ma sát khởi động tương ứng cũng được chia thành ba loại. Tải trung bình gấp đôi tải nhẹ, tải thẳng đứng gấp đôi tải trung bình và mô-men ma sát khởi động giống nhau.

Lồng

Vòng bi tiếp xúc góc đẩy HRB có lồng ép phun sợi thủy tinh gia cường nylon 66 cộng với. Thông thường, nhiệt độ cao trong thời gian ngắn sẽ không có tác động xấu, nhiệt độ lồng thích hợp là -40℃-+120℃.

Tải trọng trên nhóm ổ trục

Giá trị tải trọng động và tĩnh định mức cơ bản được đưa ra trong mẫu là cho một ổ trục duy nhất. Đối với nhóm ổ trục, cần phải rõ ràng rằng mỗi ổ trục chỉ có thể chịu tải theo một hướng. Do đó, tổng tải trọng phải được tính bằng số lượng ổ trục chịu tải theo một hướng nhất định. Ví dụ: một cặp ổ trục được sắp xếp lưng vào lưng: chỉ có một ổ trục chịu tải theo một hướng nhất định.

Tra dầu

Góc đẩy theo ổ trục tiếp xúc có thể sử dụng bôi trơn bằng dầu hoặc bôi trơn bằng mỡ, thông thường, bôi trơn bằng mỡ lý tưởng hơn, vì mối nối ổ trục a có thể được đơn giản hóa, yêu cầu bảo trì thấp, chất lượng cao, mỡ chống kiềm là phù hợp nhất, phạm vi sử dụng của nó là -30℃-+110℃, lượng mỡ là 25%-35% không gian hiệu quả trong ổ trục.

Độ chính xác của các thành phần có liên quan

Việc sản xuất vòng bi tiếp xúc góc đẩy có mức độ chính xác cao, nếu độ chính xác của các thành phần liên quan phù hợp với vòng bi thì độ chính xác quay của trục và độ chính xác định vị có thể đáp ứng các yêu cầu cao, do đó dung sai của các thành phần không liên quan nằm trong phạm vi cho phép.

Single direction angular contact thrust ball bearing

Single direction angular contact thrust ball bearings are mainly used to support ball screw and nut assemblies in machine tool applications. These bearings have higher axial rigidity and travelling accuracy, with lower friction moment.

Single direction angular contact thrust ball bearings are not separable, fitted with a contact angle of 60°and glass-fiber reinforced nylon 66 cage, which can be filled with large number of balls. Such design features enhance the axial rigidity of these bearings so as to be adapted for fast changes of position radial and axial.

The single direction angular contact thrust ball bearings can only take axial loads in one direction. If such a single bearing couldn’t have enough axial load carrying capacity or should need to take axial loads in both directions, the bearing set can be used instead.

Matched bearing sets

Such bearing sets have been matched before delivery, so that the expected preload and even load distribution in each bearing will be definitely achieved when the bearing set is located and fastened.

Different kinds of matched bearing sets are as bellows:

Marking of bearing sets

On the outside cylindrical surface of a bearing set, there is marking “V” which also indicates the acting direction of axial loads in the bearing set. When axial loads are accommodated in double directions, the direction of the main axial loads should be considered as an indication.

Dimensions

Single row angular contact thrust ball bearings are made in metric or inch dimension. The boundary dimensions of the standard bearings in metric dimensions comply with ISO15, international standards, those inch bearings are manufactured according to customer’s specific requirements. The metric bearings would be preferred by customers.

Tolerances

HRB single row angular contact thrust ball bearings are manufactured to P4 and P2 class tolerances which correspond to those of radial bearings.

Universal bearings

Single row angular contact thrust ball bearings are mainly mounted in pairs in the application of ball screw and nut assemblies. Such HRB universal bearings are very convenient for the paired mounted. And they are supplied as individual bearings for universal matching in sets.

Limiting speed

Values for limiting speeds for oil and grease lubrications listed in the bearing tables are only for individual bearings. For bearing sets, the listed values must be multiplied by the following factors respectively:

– One set with two bearings: 0.8
– One set with three bearings: 0.65
– One set with four bearings: 0.5

Friction

Single row angular contact thrust ball bearings have relatively low friction. The overall frictional moment of bearing sets is obtained by multiplying the frictional moment of the single bearing with the number of bearing in the set. Generally, the starting moment is twice as high as the operating moment.

Axial rigidity and preload

Single row angular contact thrust ball bearings are designed for high rigidity which is obtained from both their internal structure design and preload, given by mounting. The preload levels in bearing sets are divided into three groups: light (A), medium (B), heavy (C), corresponding to three groups of starting moments. Values for the medium are twice as large as those for the light, and for the heavy twice as large as those for the medium. The starting moment is the same as well. Values for medium preload correspondent with starting moment are listed in the following table 1.

Cages

HRB single row angular contact thrust ball bearings have mounted cage of glass-fiber reinforced nylon 66. The cages are normally suitable to work at temperatures -40 upto +120℃, in spite of temporarily high temperatures.

Loads carried by bearing set

Values for basic dynamic and static load ratings given in the bearing tables are only referred to single bearings. Because every bearing in the bearing set can only accommodate axial loads in one direction, the overall axial load for the bearing set must be calculated by multiplying the number of bearings in the given direction in the bearing set with the axial load of the single bearing. For example, in a back-to-back bearing set, there is one bearing to take axial loads in the given direction.

Equivalent dynamic bearing load

For single row bearings and matched bearing sets, the equivalent dynamic bearing load is calculated from the equation:

P = YFa + XFr,                   Fa/Fr ≤ 2.17
P = Fa + 0.92Fr,                 Fa/Fr>2.17

where

P—equivalent dynamic bearing load acting on single bearing or matched bearing set, (N)
Fa—actual axial load, (N)
Fr—actual radial load, (N)
X—calculation factors, shown in the following table2
Y—calculation factors, shown in the following table2

For matched bearing sets, Fa must include the preload.

Equivalent static bearing load

For bearing sets arranged in back-to-back or face-to-face, the equivalent static bearing load is calculated as bellows:

P0 = Fa + 4Fr

where

P0: equivalent static bearing load, acting on single bearing or matched bearing set, N
Fa: actual axial load, (N)
Fr: actual radial load, (N)

Additionally, the equation is also effective for single bearings or tandem bearing pairs when Fr/Fa ≤ 0.25. When 0.4 ≥ Fr/Fa>0.25, a satisfied approximation may be reached.

Lubrication

Single row angular contact thrust ball bearings can be lubricated with either grease or oil. Generally, grease lubrication is preferred because the bearing structure can be simplified with less maintenance. High quality lithium based grease of anti-corrosion are most suitable, at temperatures -30 upto +110℃. About 25 upto 35% of free inner space of bearings is filled with grease.

Accuracy of surrounding parts

HRB single row angular contact thrust ball bearings are manufactured to higher tolerance classes, which can achieve higher rotary accuracy and position accuracy if surrounding parts have the same tolerance classes as the bearings. Consequently, the tolerances are as bellows:


Catalog of HRB Single direction angular contact thrust ball bearings