Vòng bi cầu tiếp xúc góc hai dãy

VÒNG BI CẦU TIẾP XÚC GÓC HAI DÃY

1. Một bên có khe hở nạp bi. Thiết kế này có thể sử dụng các quả bóng thép lớn hơn với nhiều quả bóng thép hơn, có thể chịu được tải trọng xuyên tâm lớn hơn và tải trọng trục một chiều. Nói chung, người ta sử dụng tấm thép dập hoặc lồng rắn bằng đồng gia công. phù hợp với các tình huống tốc độ thấp hơn.

2. Không có khe hở bóng. Thiết kế này có thể chịu được tải trọng dọc trục bằng nhau ở cả hai hướng. Nó sử dụng lồng nylon 66 được gia cố bằng sợi thủy tinh hoặc lồng hình vương miện được dập bằng thép, có thể làm cho ổ trục tạo ra rất ít nhiệt, do đó khi vận hành. nhiệt độ thấp hơn Ưu điểm này Rất quan trọng khi chạy ở tốc độ cao.

3. Được trang bị tấm che bụi hoặc vòng đệm kín. Thiết kế này có thể cung cấp tấm che bụi (loại không tiếp xúc) hoặc vòng đệm (loại tiếp xúc) ở cả hai bên hoặc một bên.

Các vòng bi kín này chứa đầy dầu mỡ đa dụng chống gỉ và bôi trơn. Nếu không có yêu cầu đặc biệt, mỡ 2# gốc lithium sẽ được lắp đặt và nhiệt độ hoạt động là -30 đến +100°C. Với khả năng bôi trơn vĩnh viễn, không cần bảo trì. Nó không nên được làm nóng và không nên làm sạch trước khi lắp đặt. Vòng bi có nắp chống bụi chủ yếu được sử dụng khi vòng trong quay. Khi vòng ngoài quay, nếu tốc độ vượt quá một giá trị nhất định, dầu mỡ có thể tràn ra.

Trong các vòng bi có vòng đệm ở cả hai bên, môi bịt kín sẽ ép vào rãnh ở vai của vòng trong. Vòng đệm được làm bằng cao su chống dầu và chịu mài mòn và được gia cố bằng các tấm thép. Nhiệt độ hoạt động cho phép của phốt là -40 đến +120°C. Vòng ngoài bịt kín được kẹp vào rãnh trên vai vòng ngoài, làm kín vòng ngoài mà không bị biến dạng. Môi phớt dầu tạo ra một áp suất bịt kín nhẹ lên vòng trong.

Trong những điều kiện khắc nghiệt, chẳng hạn như tốc độ quay cực cao hoặc nhiệt độ vận hành cực cao, dầu mỡ có thể rò rỉ từ vòng trong. Nếu cấu hình ổ trục không cho phép rò rỉ dầu mỡ thì có thể cần phải thực hiện các biện pháp thiết kế đặc biệt.

Kích cỡ

Kích thước cơ bản của vòng bi tiếp xúc góc hai hàng được liệt kê trong bảng tuân thủ ISO15-1981, ngoại trừ các giá trị chiều rộng cho vòng bi 3200 ATN.

Lỗi căn chỉnh góc

Độ lệch góc của vòng ngoài của ổ bi tiếp xúc góc hai dãy so với vòng trong sẽ gây thêm ứng suất giữa các viên bi và rãnh lăn. Kết quả là tải trọng tăng lên sẽ rút ngắn tuổi thọ của ổ trục.

Sức chịu đựng

Vòng bi tiếp xúc góc hai hàng tiêu chuẩn HRB có dung sai ở mức thông thường. Nếu cần, cũng có thể cung cấp các sản phẩm có mức dung sai P6 hoặc P5.

Giải phóng mặt bằng nội bộ

Vòng bi tiếp xúc góc hai hàng tiêu chuẩn HRB có khe hở dọc trục thông thường. Tuy nhiên, HRB cũng có thể cung cấp độ hở bên trong lớn hơn hoặc nhỏ hơn so với các loại thông thường. Các giá trị khe hở dọc trục được thể hiện trong Bảng 1. Các giá trị này được áp dụng cho các ổ trục không tải trước khi lắp đặt.

Cái lồng

Các loại lồng ổ bi tiếp xúc góc đôi thường bao gồm lồng nylon 66 được gia cố bằng sợi thủy tinh, lồng bằng tấm thép dập và lồng đặc bằng đồng được gia công.

Lồng nylon 66 được gia cố bằng sợi thủy tinh có thể được sử dụng trong hầu hết các ứng dụng và có thể hoạt động bình thường ở nhiệt độ từ -30°C đến +120°C. Đối với các cấu hình vòng bi yêu cầu hoạt động liên tục trong điều kiện nhiệt độ cực cao hoặc khắc nghiệt, có thể sử dụng vòng cách bằng thép dập hoặc vòng cách bằng đồng được gia công chắc chắn. Nếu bạn cần vòng bi lồng không đạt tiêu chuẩn, vui lòng liên hệ bộ phận kỹ thuật HRB.

Hướng dẫn cài đặt

Khi lắp đặt ổ bi tiếp xúc góc hai dãy có khe hở bi, tải trọng trục một chiều hoặc tải trọng trục hai chiều lớn hơn sẽ tác dụng lên dãy bi thép ở xa khe hở bi hơn.

Tải tối thiểu

Để ổ bi hoặc ổ lăn hoạt động tốt, ổ bi phải chịu một tải trọng tối thiểu nhất định. Điều này cũng không ngoại lệ đối với vòng bi tiếp xúc góc hai dãy. Mặt khác, trong quá trình vận hành ở tốc độ cao, lực quán tính của quả bóng và vòng cách cũng như ma sát với chất bôi trơn sẽ có ảnh hưởng xấu đến điều kiện lăn của ổ trục. mương và quả bóng Có thể tạo ra sự trượt có tính hủy diệt.

The structure of a HRB double row angular contact ball bearings is similar to a pair of single row angular contact ball bearings arranged in back-to-back, while the of the bearing with a contact angle of 30° is a little narrow than the pair of single row bearings. Due to their high rigidity and non-separable feature, double row angular contact ball bearings can accommodate inclined moments too, design as bellows.

The design of HRB double row angular contact ball bearings has the following variations

1 . With filling slot on one side, such designed bearings can be filled with a great number of large size balls to take higher radial loads and one direction axial loads, usually mated with pressed steel cage or machined brass solid cage, suitable for lower speed applications.

2. Without filling slot, such designed bearings can therefore take axial loads of the same magnitude in either direction, mated with cage of glass-fibre reinforced nylon 66 or pressed steel cage good at reducing bearing heat generation and running temperature, suitable for the operation at high speeds.

3. Shield(s)(non-rubbing) or seal(s)( rubbing) at both sides or one side is available optionally. The closed bearings are filled with grease of lubrication and rust proof. Unless otherwise specified, 2# lithium base grease is generally used at temperature -30℃ to +100℃. Because of long life grease lubrication, there needs no maintenance. These bearings do not have to be heated or washed prior to mounting.

Bearings with shields are normally used in the place where the inner ring is rotating, or else the filled grease would go out of the bearing in case the outer ring starts a rotation over a certain speed.

In bearings with seals at both sides, the sealing lip contacts in the sealing groove on the shoulder of the inner ring. The seals are made of oil resistance and antiwear rubber, reinforced with steel insert, allowable operating temperatures -40℃ to +120℃. The outer circumferential edge of the seals is locked into the groove on the bore shoulder of the outer ring. The sealing lip exerts a slight force on the inner ring for sealing.

Under severe working conditions such as extremely high speeds or temperatures, the filled grease may escape from inner ring. If such a leakage is prohibited, specified design is available.

Dimensions

The boundary dimensions of double row angular contact ball bearings listed in the bearing tables are in conformity with ISO15, except values for the width of 3200 ATN bearings.

Angular misalignment

For double row angular contact ball bearings, the angular misalignment of the outer ring relative to the inner ring could lead to the additional stress generation between the balls and raceways, so that the bearing life would be shortened.

Tolerances

HRB standard basic double row angular contact ball bearings are manufactured to normal clearance. If necessary, bearings of P6 or P5 tolerances are supplied as well.

Axial internal clearance

HRB basic double row angular contact ball bearings have normal axial clearance. If necessary, bearings with larger or smaller axial internal clearance are also available by HRB. Values for axial internal clearance are shown in Tables 1, for bearings having zero measuring load prior to mounting.

Radial clearance ≈ 0.6 axial clearance

Cages

HRB basic double row angular contact ball bearings generally have glass-fiber reinforced nylon 66 cages or machined solid brass cages.
Bearings with cage of glass-fiber reinforced nylon 66 are used in the majority of applications at working temperatures -30℃ to +120℃, where the bearings have to work at extremely high speeds or under severe conditions, the pressed steel cages or machined brass cages are preferable. If tailored cages are required, contact HRB technology department.

Mounting guide

When mounting a double row angular contact ball bearing with filling slot, the axial load in one direction or the main axial load should be taken by the ball set in the groove which does not have filling slot.

Minimum rolling bearing load

In order to keep proper running of ball or roller bearings, including double row angular contact ball bearings, the minimum required loads has to act on them, or else during high speed running the mass forces of the balls and cage and the inadequate lubricant resistance may generate a harmful sliding between the balls and raceway, easy to lead to bearing damage.

Considering such a situation, the minimum required load is estimated from the equation:

Frm = kr(γn/1000)2/3(dm/100)2

where:

Frm: minimum radial load, N
kr: minimum radial load factor:
=80, for 32 series bearings
=60, for 32A series bearings
=95, for 33 series bearings
=70, for 33A series bearings
γ: kinematic viscosity of oil at operating temperature, mm2/s
n: bearing speed, r/min
dm: bearing mean diameter
=0.5(d+D), mm

In general, the bearing supporting weight adding the external forces always goes beyond the minimum required load. If not, an additional load has to be exerted, for example, increasing belt tension.

Equivalent dynamic bearing load

Double row angular contact ball bearings with a contact angle of 30°.

P = Fr + 0.78Fa , for Fa/Fr ≤ 0.8
P =0.63Fr + 1.24Fa , for Fa/Fr>0.8

Equivalent static bearing load

Double row angular contact ball bearings with a contact angle of 30°.

P0 = Fr + 0.66Fa


CATALOG VÒNG BI CẦU TIẾP XÚC GÓC HAI DÃY HRB